Πέμπτη, 6 Σεπτεμβρίου 2012

Πιστοποιήσεις περιβαλλοντικής διαχείρισης θα λάβουν τα λιμάνια Βόλου, Καβάλας, Πόρτο Λάγος και Κέρκυρας

Πιστοποίηση για την ορθότερη περιβαλλοντική διαχείριση πρόκειται να λάβουν μέχρι τις αρχές του νέου έτους τα λιμάνια του Βόλου, της Καβάλας, του Πόρτο Λάγος και της Κέρκυρας, καθώς οι αρμόδιες λιμενικές τους αρχές έχουν ήδη δρομολογήσει τις διαδικασίες για την κατάθεση των φακέλων στον ανεξάρτητο βρετανικό φορέα πιστοποίησης (Lloyds Register of Shipping).

Τα τρία πρώτα ελληνικά λιμάνια πρόκειται να πιστοποιηθούν κατά το περιβαλλοντικό σύστημα Pers, ενώ της Κέρκυρας κατά το αυστηρότερο σύστημα Emas, με το οποίο είναι πιστοποιημένα, μέχρι στιγμής, ελάχιστα μικρά λιμάνια της Ευρώπης, όπως για παράδειγμα του Λιβόρνο της Ιταλίας και της Βαλένθια της Ισπανίας. Μάλιστα, το λιμάνι της Κέρκυρας, πρόκειται να αναπτύξει διμερή συνεργασία με αυτό των Αγίων Σαράντα της Αλβανίας, στη βάση της οποίας θα μοιράζονται τον εξοπλισμό για τις θαλάσσιες μετρήσεις (ρύπων, ποιότητας νερού, θορύβων κ.λπ.), προκειμένου να μειώσουν το οικονομικό κόστος προς όφελος της μείωσης των περιβαλλοντικών τους επιπτώσεων.
Τα δύο συστήματα πιστοποίησης που αποτελούν το πρότυπο για τη διαχείριση ποιότητας και χρησιμοποιούνται ως «εργαλεία» περιβαλλοντικής διαχείρισης λιμανιών σε θάλασσες και ποτάμια της Ευρώπης, παρουσιάστηκαν από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Θαλάσσιων Λιμένων, φορέα που εδρεύει στην Ολλανδία, στο πλαίσιο συνάντησης εργασίας που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με τη συμμετοχή περίπου δέκα εταίρων που συμμετέχουν στο ευρωπαϊκό έργο «SuPorts», με θέμα «Βιοποικιλότητα και παράκτια διαχείριση».
Οι φορείς που συμμετείχαν – τοπικές αρχές του ανατολικού Έσσεξ Βρετανίας και της Ρουέν της γαλλικής Νορμανδίας, οργανισμός λιμένος Σκλαϊπέτα Λιθουανίας, Λιμενική Αρχή του Πιομπίνο Ιταλίας, Οργανισμός Λιμένος Γαλικίας της Ισπανίας, Ευρωπαϊκός Οργανισμός Λιμένων της Ολλανδίας, η Ερευνητική Ομάδα Συστημάτων μεταφοράς του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, καθώς και τα λιμάνια Βόλου, Καβάλας, Πόρτο Λάγος και Κέρκυρας – αντάλλαξαν απόψεις για καλές πρακτικές γύρω από την ορθή περιβαλλοντική διαχείριση των μικρών λιμένων χωρών της Ευρώπης που συμμετέχουν στο πρόγραμμα SuPorts, ενώ φορείς-εταίροι παρουσίασαν μελέτες κι έρευνες που αποτυπώνουν τη βιοποικιλότητα και την εξέλιξή της στα λιμάνια αυτά.
Τη συνάντηση εργασίας παρακολούθησε ο ειδικός γραμματέας Υδάτων του ΥΠΕΚΑ
Κωνσταντίνος Τριάντης. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας Συστημάτων Μεταφορών του ΑΠΘ, καθηγητή του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών Αριστοτέλη Νανιόπουλο, τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά είναι από τα πρώτα στη χώρα μας που διαθέτουν εδώ και χρόνια την πιστοποίηση Pers, η οποία, αν και είναι περισσότερο ελαστική όσον αφορά την επίλυση περιβαλλοντικών προβλημάτων, δεσμεύει τις αρμόδιες αρχές να παρουσιάζουν κατά τακτά χρονικά διαστήματα εκθέσεις προόδου, στις οποίες διαπιστώνεται ότι ενδιαφέρονται να εντοπίσουν και στη συνέχεια να λύσουν τα θαλάσσια και παράκτια προβλήματά τους.
Η πιστοποίηση Emas είναι αυστηρότερη και προβλέπει μεγαλύτερες μειώσεις ρύπων, θορύβου και καλύτερη ποιότητα νερών. «Την πιστοποίηση Emas μπορούν ευκολότερα να την εφαρμόσουν μικρά λιμάνια, κυρίως τουριστικά, που υποδέχονται κρουαζιερόπλοια, παρά μεγάλα εμπορικά λιμάνια, για ευνόητους λόγους» εξήγησε ο κ. Νανιόπουλος, αναφερόμενος στην πιστοποίηση Emas που πρόκειται να λάβει το λιμάνι της Κέρκυρας.
Καθηγητές των τμημάτων Βιολογίας και Χημείας του ΑΠΘ παρουσίασαν τα αποτελέσματα δειγματοληψιών νερού που πραγματοποίησαν στο Πόρτο Λάγος, με στόχο την αναγνώριση της ποιότητάς του και των βιολογικών του παραμέτρων. Σύμφωνα με τον καθηγητή του τμήματος Βιολογίας του ΑΠΘ Χαρίτων Χιντήρογλου, στο συγκεκριμένο λιμάνι δεν έχουν εντοπιστεί σπάνια θαλάσσια είδη, ωστόσο η αποτύπωση θα συνεχιστεί ώστε να είναι εφικτή η παρακολούθηση της εξέλιξης των ειδών.

Μία σπάνια πρακτική στο λιμάνι του Πιομπίνο

Το πρόγραμμα SuPorts υποστηρίζει την καλύτερη δυνατή περιβαλλοντική διαχείριση των μικρών λιμένων, ώστε να προστατευθεί η βιοποικιλότητα και η ποιότητα θαλασσών και ακτών από την ανθρώπινη δραστηριότητα, χωρίς ωστόσο αυτή να σταματήσει.
Στο πλαίσιο αυτό, το λιμάνι του Πιομπίνο της Ιταλίας παρουσίασε στη διάρκεια των εργασιών της συνάντησης το πρωτότυπο εγχείρημά του, υποστηρίζοντας ότι μπορεί να βρει εφαρμογή και σε άλλα λιμάνια. Προκειμένου να προχωρήσει σε εκσκαφικές εργασίες για την ανάπτυξή του, χωρίς να διαταράξει τα θαλάσσια προστατευόμενα είδη που ζούσαν σε αυτό, επιχείρησε τη μεταφορά των προστατευόμενων ειδών σε διαφορετικό περιβάλλον, όπου υπήρχαν παρόμοιες συνθήκες ζωής, έτσι ώστε τα είδη να συνεχίσουν να ζουν και να εξελίσσονται.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα αποτελέσματα της πρακτικής αυτής είναι θετικά
μέχρι σήμερα. «Οφείλουμε να συμβιβάσουμε την εξέλιξη με την διατήρηση του περιβάλλοντος. Κάθε λιμάνι είναι διαφορετικό, έχει τις ιδιαιτερότητές του. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα κοινά στοιχεία σε μαρίνες και μικρά λιμάνια, όπου μπορούν να εφαρμοστούν κοινοί κανόνες ή πρακτικές» τόνισε ο κ.Νανιόπουλος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...