Κυριακή, 2 Ιουνίου 2013

Επιδρομή στη Wall Street από Ελληνες εφοπλιστές

Επιδρομή στη Wall Street πραγματοποιούν ομαδόν μεγάλα ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού, τα οποία επιχειρούν να επωφεληθούν από το καλό κλίμα που επικρατεί αυτήν την περίοδο στις διεθνείς κεφαλαιαγορές προκειμένου να χρηματοδοτήσουν με φτηνά κεφάλαια τις δραστηριότητές τους. Αγγελική Φράγκου, Χάρης Βαφειάς, Βίκτωρ Ρέστης, Νίκος Τσάκος, Πέτρος Λιβανός και Γιώργος Προκοπίου είναι μερικά μόνο από τα ονόματα που έχουν αντλήσει ή ακούγεται ότι δρομολογούν τις διαδικασίες για να αντλήσουν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια με την πώληση μετοχών εισηγμένων επενδυτικών οχημάτων τους. Με το συνολικό ύψος των κεφαλαίων που ζητούνται να ξεπερνά μακράν το ένα δισεκατομμύριο δολάρια, πολλοί είναι εκείνοι που πιστεύουν ότι δεν θα είναι εύκολο για όλους να επιτύχουν τον στόχο τους.

Γιατί όμως χτυπούν την πόρτα της Wall Street; Μα γιατί η πώληση μετοχών φέρνει χρήμα χωρίς κόστος, όπως είναι τα επιτόκια των ομολογιακών εκδόσεων ή των τραπεζικών χρηματοδοτήσεων που ούτως ή άλλως τα τελευταία χρόνια έχουν στερέψει εξαιτίας των μεγάλων προβλημάτων των τραπεζών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Εξάλλου, μέρος μόνο του στόλου τους εισάγεται στο χρηματιστήριο και συχνά οι εισηγμένες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τα χρήματα των επενδυτών για να αγοράσουν πλοία από τα ιδιωτικά συμφέροντα των εφοπλιστών. Πρόκειται για μια πρακτική που ακολουθούν πολλοί, ανεξάρτητα από τις όποιες ηθικές εντάσεις αυτό μπορεί να εγείρει. Μοναδικό κόστος είναι οι προμήθειες των συμβούλων και των αναδόχων επενδυτικών οίκων που αναλαμβάνουν τις εισαγωγές ή τις αυξήσεις κεφαλαίου. Και εάν το ύψος τους είναι το «κατάλληλο» και το κλίμα στα χρηματιστήρια καλό, μπορούν να βρουν λεφτά και για τον διάολο, λένε κάποιοι παλιοί στο λιμάνι.

Δεν είναι όμως όλοι ίδιοι. Αλλοι είναι μεγάλοι και σοβαροί και άλλοι μικρότεροι και προβληματικοί. Ομως ο ελληνικός εφοπλισμός έχει κάθε συμφέρον όλοι όσοι είναι εισηγμένοι να προστατεύουν και τα συμφέροντα των μετόχων τους, διότι διαφορετικά η πρόσβαση στη Wall Street μπορεί να απειληθεί ακόμα και για τους ισχυρότερους. Υψηλές αμοιβές και προκλητικό lifestyle δεν γίνεται εύκολα αποδεκτό στην Αμερική, ειδικά εάν οι διοικήσεις δεν παράγουν κέρδη για τους μετόχους. Ομως οι αγορές δε έχουν πολύ ισχυρή μνήμη. Και έτσι εφοπλιστές που κάποτε φέσωσαν ομολογιούχους ή υπερχρέωσαν τις ναυτιλιακές τους έχουν επιστρέψει μετά από όχι και πάρα πολλά χρόνια στο ναό του χρήματος για να ξαναφύγουν με μετρητά.

Αυτήν τη φορά το ρόστερ των Ελλήνων εφοπλιστών που έβαλε πλώρη για το Μανχάταν θυμίζει λίγο επετηρίδα της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών.

Στην κορυφή ξεχωρίζουν οι Γιώργος Προκοπίου και Πέτρος Γ. Λιβανός. Ο Γιώργος Προκοπίου, που διεκδικεί αυτόν τον καιρό και τον «Αστέρα Βουλιαγμένης», φέρεται να συζητά την εισαγωγή στη Wall Street της Dynagas, του σκέλους δηλαδή της ναυτιλιακής του το οποίο ασχολείται με τη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αέριου. Ο Γιώργος Προκοπίου, πέραν του στόλου των εβδομήντα δεξαμενόπλοιων που ελέγχει, έχει και δέκα τάνκερ μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, η αξία του καθενός (εκ των δέκα αυτών πλοίων) υπερβαίνει τα 200.000.000 δολάρια. Ετσι, πολλοί πιστεύουν ότι μπορεί να ζητήσει από τη Wall Street έως και 500.000.000 δολάρια, λίγο περισσότερα από όσα άντλησε προ περίπου ενός έτους ο ανταγωνιστής του Πέτρος Γ. Λιβανός για τη δική του GasLog. Να σημειωθεί πως ο Προκοπίου εκτιμάται ότι ελέγχει περισσότερα από 150 μεγάλα ακίνητα στην Ελλάδα και εκατοντάδες στο εξωτερικό. Παροιμιώδης επίσης είναι διεθνώς και η κόντρα του με τον Μπερλουσκόνι. Πρόκειται για την ιστορία με τη Villa Christina, ενός διακεκριμένου ακινήτου στο Porto Fino. Για την απόκτησή του ενδιαφερόταν και ο Ιταλός πρώην πρωθυπουργός Σίλβιο Mπερλουσκόνι. Τα ακίνητο τελικά το πήρε ο Προκοπίου!

O Πέτρος Λιβανός είναι από τους πλέον ακριβοθώρητους Ελληνες επιχειρηματίες, με τεράστια οικογενειακή παράδοση, μεγάλες επιχειρηματικές συμμετοχές και πολύπλευρη οικονομική δραστηριότητα. Ζει στη Γενεύη και θεωρείται από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο. Συλλέκτης παλιών αυτοκινήτων πολυτελείας, ένας από τους μεγαλύτερους στον πλανήτη, είναι πιθανότερο να τον συναντήσει κανείς σε εκθέσεις τέτοιων οχημάτων παρά αλλού. Εχει διατελέσει άλλωστε και αντιπρόεδρος της Aston Martin Lagonda Ltd. Και αυτός ετοιμάζεται να ξαναχτυπήσει την πόρτα της Wall Street, αφού η εισηγμένη του GasLog, στενή συνεργάτιδα της British Gas, υπέβαλε στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς σχετικό ενημερωτικό που αναφέρει πρόθεση άντλησης άλλων 500.000.000 δολαρίων. Να σημειωθεί ότι στη ναυτιλιακή επιχείρηση (διότι έχει, μεταξύ άλλων, την Ceres και την εισηγμένη Euronav) έχει συνεταίρους το Ιδρυμα Ωνάση (μέσω της Olympic LNG Investments Ltd) και την οικογένεια δισεκατομμυριούχων Radziwill (μέσω της Blenheim Holdings). Μόνο οι Λιβανός και Προκοπίου λοιπόν αναμένεται να ζητήσουν φέτος περί το ένα δισεκατομμύριο δολάρια από τις αγορές. [Βίκτορας Ρέστης]

Από το χρηματιστηριακό πάρτι δεν θα μπορούσε να λείψει και ο Χάρης Βαφειάς. Ο νιόπαντρος εφοπλιστής, που μαζί με τη συμβία του Εμιλυ Λαγουνάρη οργώνουν το Αιγαίο με τη θαλαμηγό τους «Emihar» (και είναι δύσκολο να μη μάθεις νέα τους για πολύ καιρό, αφού φιγουράρουν σε όλες τις κοσμικές στήλες) σήκωσε περί τα 100.000.000 δολάρια για την εισηγμένη του στον NASDAQ ναυτιλιακή Stealth Gas που μεταφέρει υγροποιημένο αέριο. Πούλησε 10.000.000 μετοχές της εισηγμένης και ο πατέρας του αγόρασε τις 500.000.000 εξ αυτών. Σύμφωνα με το ενημερωτικό της αύξησης κεφαλαίου τα χρήματα αντλήθηκαν για να αγοράσει πέντε νέα πλοία. Εκτός από τον Χάρη Βαφειά, κεφάλαια σήκωσε από τη Wall Street και ο Νικόλας Τσάκος, ο σύζυγος της Σήλιας Κριθαριώτη και γιος του ζωντανού θρύλου του νεότερου εφοπλισμού καπετάν Παναγιώτη. Η Tsakos Energy Navigation, συμφερόντων του Νικόλα Τσάκου, προχώρησε στην έκδοση προνομιούχων μετοχών και τη δημόσια διάθεσή τους στο επενδυτικό κοινό της αμερικανικής κεφαλαιαγοράς και σήκωσε 50.000.000 δολάρια. Ο Νίκος Τσάκος είναι παλιός γνώριμος της Wall Street από τα τέλη της δεκαετίας του ’80, όταν είχε αδυναμία να εξυπηρετήσει ομολογιακό του δάνειο, όπως και πολλοί άλλοι, μεταξύ των οποίων και ο αγαπημένος, πια, της Wall Γιώργος Οικονόμου. Εκτοτε επανήλθε και μάλιστα πρόσφατα ανακοίνωσε και επιστροφή στην κερδοφορία για την ΤΕΝ.

Σειρά έχει πάρει και ο Βίκτορας Ρέστης. Ο Ρέστης ελέγχει ήδη δύο εισηγμένες, τη Seanergy και τη Freeseas, που δεν τα πήγαν και τόσο καλά με την κρίση, οπότε τώρα ετοιμάζεται να βάλει και τρίτη. Οι σχετικές πληροφορίες τον θέλουν να στοχεύει στα 150.000.000 δολάρια, ήτοι 113.000.000 ευρώ. Η δημόσια εγγραφή θα αφορά νέα εταιρική οντότητα, πιθανότατα με την επωνυμία Golden Energy, την οποία θα προικοδοτήσει με περί τα δεκαοκτώ πλοία διαφόρων τύπων από τα περίπου εβδομήντα που ελέγχει μέσω εταιρειών δικών του, ιδιωτικών συμφερόντων. Τα πλοία που θα αγοράσει το νέο σχήμα πιθανολογείται ότι θα είναι δικά του.

Και ο εφοπλιστής-star Πέτρος Γεωργιόπουλος χρειάζεται ρευστότητα. Αυτήν την εβδομάδα  πούλησε 5.450.000 μετοχές για τη μία εισηγμένη του, την Baltic Trading, προκειμένου να πάρει περί τα 20.000.000 δολάρια. Να θυμίσουμε ότι ο Peter G, όπως έγινε γνωστός στη Wall Street, είναι ο άνθρωπος που χρεοκόπησε μία άλλη εισηγμένη του με δεξαμενόπλοια, την General Maritime Corporation, ενώ βρίσκεται και στο πηδάλιο της Aegean Marine Petroleum συμφερόντων του Δημήτρη Μελισσανίδη, στην οποία ασκεί καθήκοντα προέδρου του διοικητικού συμβουλίου. Ελέγχει επίσης και την Genco Shipping & Trading. Αξίζει να αναφερθεί ότι η περιπέτεια της General Maritime έχει συνδεθεί από πολλούς με τις πωλήσεις πλοίων του Θόδωρου Αγγελόπουλου στον Γεωργιόπουλο αντί τεράστιων ποσών που χρηματοδότησε με δάνεια που δεν μπόρεσε να αποπληρώσει. Ο Αγγελόπουλος πάντως τα λεφτά του τα πήρε… Λιγότερο καλό ιστορικό φαίνεται ότι μεταφράζεται και σε λιγότερα χρήματα, λένε ορισμένοι σχολιάζοντας το ύψος των κεφαλαίων που ζήτησε αυτήν τη φορά ο Peter G «με τα ράντσα και τις ακριβές μονοκατοικίες στη Νέα Υόρκη».

Υπάρχουν βεβαίως και εταιρείες όπως η Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου που δεν χρειάστηκε να περιμένουν να φτιάξει το κλίμα και έχουν αντλήσει κεφάλαια εδώ και έναν χρόνο. Η Costamare σήκωσε πέρυσι 108.000.000 δολάρια, όπως και η Euroseas των αδελφών Πίτα.

Από όλες τις παραπάνω κινήσεις των Ελλήνων επιχειρηματιών αλλά και άλλες που ακόμα κυοφορούνται είναι προφανές ότι βρισκόμαστε ενώπιον μιας μεγάλης επιστροφής του ελληνικού εφοπλισμού στις διεθνείς αγορές, πρέσβης ίσως ενός καλύτερου αύριο και για τη χώρα.

Η «μαέστρος» Αγγελική Φράγκου

Μαέστρος του αμερικανικού χρηματιστηρίου παραμένει η Αγγελική Φράγκου, η οποία σήκωσε φέτος δύο φορές λεφτά. Τον Φεβρουάριο η εισηγμένη Navios Maritime Acquisition συμφερόντων της εισέπραξε 100.500.000 δολάρια από το New York Stock Exchange και προ ολίγων εβδομάδων άλλα 120.000.000 δολάρια! Τα ποσά αυτά ωχριούν βεβαίως μπροστά στα 600.000.000 δολάρια που σήκωσε πριν από δύο χρόνια. Και μεταξύ όλων αυτών πρόλαβε και έκανε και τα βαφτίσια του γιου της. Η ιδρυτής του ομίλου Navios είναι επικεφαλής τριών εισηγμένων στη Wall ναυτιλιακών και ακόμα μίας μεγάλης εταιρείας logistics στη Νότιο Αμερική, η οποία ελέγχει στόλο εκατοντάδων φορτηγίδων και μικρών δεξαμενόπλοιων για παράκτιες και ενδοποτάμιες μεταφορές. Είναι μακράν το πιο πετυχημένο παιδί από τα τέσσερα του καπετάν Νίκου Φράγκου και προ ημερών αγόρασε στόλο δέκα ποντοπόρων πλοίων, τα δάνεια του οποίου δεν εξυπηρετούνταν από τη γερμανική τράπεζα HSH.

Η κίνηση του Βαγγέλη Μαρινάκη

Στο λιμάνι του Πειραιά πιθανολογείται εσχάτως και νέα μεγάλη κίνηση του Βαγγέλη Μαρινάκη στις κεφαλαιαγορές. Ο εφοπλιστής, από τα αγαπημένα παιδιά των επενδυτικών οίκων, δρομολόγησε μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις σε νεότευκτα πλοία, ύψους 500.000.000 δολαρίων για τη ναυπήγηση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και δεξαμενόπλοιων στη Ρουμανία και την Κίνα. Πρόκειται για τέσσερα δεξαμενόπλοια μεταφοράς επεξεργασμένων πετρελαιοειδών χωρητικότητας 52.000 τόνων το καθένα, καθώς και ακόμη τέσσερα options για παρόμοιου τύπου πλοία από το ναυπηγείο Guangzhou. Παράλληλα με αυτά τα τάνκερ ο Μαρινάκης μπαίνει πλέον δυναμικά και στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η απόκτηση πλοίων τέτοιου τύπου από τη ναυτιλιακή του Capital Product Partners άρχισε προ ολίγων εβδομάδων. Με τις τιμές των πλοίων που έχει πετύχει να είναι ιδιαίτερα ελκυστικές ο πειρασμός για τον πρόεδρο του Ολυμπιακού να αναζητήσει χρηματοδότηση από τις κεφαλαιαγορές είναι μεγάλος, λένε οι επαΐοντες.

Espressonews.gr
Enhanced by Zemanta

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...