Δευτέρα, 19 Αυγούστου 2013

Βουλιάζει στην κρίση η ακτοπλοΐα

Ο ΦΠΑ, 13% για τους επιβάτες και 23% για τα οχήματα, είναι ο πιο υψηλός στην Ευρώπη. Επίσης, υπάρχουν τα λιμενικά τέλη, τα οποία επί της ουσίας στερούνται ανταποδοτικότητας, και ο επίναυλος 3%


Του ΦΩΤΗ ΦΩΤΕΙΝΟΥ / enet.gr

Στα 16,8 έτη αυξήθηκε ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων. Τα καύσιμα αποτελούν το 53% των εξόδων. Μόλις 20%-25% των τουριστών χρησιμοποιούν πλοίο. Στις τράπεζες ο έλεγχος των ακτοπλοϊκών

ΕΜΦΑΝΗ είναι τα απόνερα της κρίσης στον ακτοπλοϊκό κλάδο. Μέσα σε δύο χρόνια, οι πέντε μεγαλύτερες εταιρείες (Attica Group, Hellenic Seaways, ΑΝΕΚ, Minoan, ΝΕΛ) αναγκάστηκαν να αποδρομολογήσουν 14 πλοία, αυξάνοντας παράλληλα τη μέση ηλικία του στόλου στα 16,8 έτη.

Από το 2009, η κρίση «κατάπιε» 3,04 εκατ. επιβάτες, 541.000 Ι.Χ. και 115.000 φορτηγά. Σαν να μην έφτανε αυτό, αν και παρατηρείται αύξηση στις αφίξεις τουριστών, τόσο στην ενδοχώρα όσο και στα νησιά, εντούτοις μόνο 20%-25% χρησιμοποιούν τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες!

Η κατάσταση επιδεινώνεται περαιτέρω από την αλματώδη αύξηση των καυσίμων. Ετσι, ενώ το 2009 το κόστος καυσίμου αποτελούσε το 42% των δαπανών εκμετάλλευσης, το 2012 εκτοξεύτηκε στο 53%, ενώ τα έσοδα συρρικνώθηκαν τουλάχιστον 20%.

Ποιο είναι το αύριο; Ο κλάδος υφίσταται ασφυκτική πίεση, με ορατά τα σημάδια χρεοκοπίας εταιρειών. Κύριος στόχος όλων των εταιρειών παραμένει η ελαχιστοποίηση του κόστους λειτουργίας, μέσω της εφαρμογής συγκεκριμένων στρατηγικών, όπως σημαντική μείωση των επιχειρησιακών ταχυτήτων (τα δρομολόγια, το χειμώνα, κάνουν 2-3 ώρες παραπάνω), μείωση αριθμού προσεγγίσεων σε λιμάνια, αντικατάσταση κοστοβόρων πλοίων και συρρίκνωση των οργανικών θέσεων.

Επιβάτες και ναύλοι

Τα επίπεδα της εσωτερικής ζήτησης για τις ακτοπλοϊκές υπηρεσίες εξακολουθούν να βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα. Ενδεικτικό του γεγονότος είναι ότι ακόμη και τα δρομολόγια στις λεγόμενες περιοχές-«φιλέτα» των Κυκλάδων είτε έχουν συρρικνωθεί είτε έχουν αυξήσει τους λιμένες προσέγγισης.

Πιο συγκεκριμένα, ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της κίνησης επιβατών έχει μειωθεί κατά 24% σε σχέση με το 2006 (το 2006 αποτέλεσε το «έτος-αποκορύφωμα» των επιδόσεων του κλάδου), ενώ για την περίοδο 2011-2012 η μείωση είναι της τάξης του 12%, σύμφωνα με μελέτη της XRTC. Στα οχήματα, η πτώση έφτασε το 28% και στα φορτηγά το 5%, σε σχέση με το 2006.

Ανά εταιρεία, την περίοδο 2011-12, στο εσωτερικό δίκτυο (εκτός Αδριατικής) η Hellenic Seaways εμφάνισε μείωση επιβατών 21%, η ΝΕΛ 24%, η Minoan 16%, η ΑΝΕΚ 11%, ενώ η Attica σημείωσε αύξηση 3%.

Σε μια περίοδο που η αγοραστική δύναμη βαίνει συνεχώς μειούμενη, το ύψος των ναύλων για τις ακτοπλοϊκές μεταφορές είναι ένα μεγάλο θέμα, καθώς επηρεάζεται από παράγοντες τους οποίους δεν μπορούν να ελέγξουν οι εταιρείες, όπως είναι τα καύσιμα, η υψηλή φορολόγηση και οι κρατήσεις υπέρ τρίτων.

Ο ΦΠΑ, 13% για τους επιβάτες και 23% για τα οχήματα, σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, είναι ο πιο υψηλός στην Ευρώπη. Επίσης, υπάρχουν τα λιμενικά τέλη, τα οποία επί της ουσίας στερούνται ανταποδοτικότητας, και ο επίναυλος 3%. Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, οι θαλάσσιες συγκοινωνίες επιδοτούνται, ενώ εφαρμόζονται πολύ χαμηλοί συντελεστές ΦΠΑ.

Μάλιστα, έχει υπολογιστεί από τους ακτοπλόους ότι η συνολική επιβάρυνση του εισιτηρίου από τη φορολογία και τις κρατήσεις υπέρ τρίτων είναι 22% στους επιβάτες, 32% στο αυτοκίνητο και 32% στα φορτηγά.

Στο σημείο αυτό εδράζεται κυρίως η κριτική απέναντι στην τρόικα και στο υπουργείο Οικονομικών. Η τρόικα και το ΥΠΟΙΚ, μέσω της εφαρμογής συγκεκριμένων μνημονιακών μέτρων, επιδιώκουν μονοδιάστατα τον περιορισμό του εργασιακού κόστους στην ακτοπλοΐα.

Στον αντίποδα, αδυνατούν να κατανοήσουν την ανάγκη λήψης μέτρων ανάπτυξης που αφορούν τη μείωση του ΦΠΑ και του κόστους ταξιδιού, ενέργειες που θα είχαν πολλαπλά θετικά αποτελέσματα, μικρά ή μεγάλα, στην αύξηση της κίνησης και του νησιωτικού τουρισμού.
Enhanced by Zemanta

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...