Κυριακή, 8 Σεπτεμβρίου 2013

Με σημαία ευκαιρίας τα 7 στα 9 ελληνόκτητα πλοία!

Η κυβέρνηση χαϊδεύει τους εφοπλιστές, αλλά εκείνοι της γυρίζουν την πλάτη. Μειώνεται ραγδαία και ο αριθμός των Ελλήνων ναυτών σε ποντοπόρα πλοία


Της ΓΕΩΡΓΙΑΣ ΔΑΜΑ / ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Την επανασύσταση του υπουργείου Ναυτιλίας απαιτούσαν οι Ελληνες εφοπλιστές, απειλώντας ότι διαφορετικά θα αποσύρουν τα πλοία τους από την ελληνική σημαία. Το υπουργείο Ναυτιλίας επανασυστήθηκε, όμως οι εφοπλιστές όχι μόνο προτιμούν σημαίες ευκαιρίας, αλλά μειώνουν και τον αριθμό των Ελλήνων εργαζομένων στα πληρώματα των ποντοπόρων πλοίων.

«Παρά τα μέτρα και τα σκανδαλώδη προνόμια που απολαμβάνουν οι εφοπλιστές στα ποντοπόρα πλοία με ελληνική σημαία, ο αριθμός των ελληνικής σημαίας πλοίων μειώνεται», εκτιμά ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Ναυτών (ΠΕΝΕΝ) Αντώνης Νταλακογιώργος και προσθέτει: «Τα τελευταία χρόνια σημειώνεται μία σταθερή μείωση των πλοίων με ελληνική σημαία και σταθερή αύξηση των ελληνικών πλοίων με ξένη σημαία. Με επακόλουθο να συρρικνώνονται, ακόμα περισσότερο, οι θέσεις εργασίας των Ελλήνων ναυτικών στην ελληνική ποντοπόρο ναυτιλία».

Μιλούν οι αριθμοί

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Comitee (Ελληνες εφοπλιστές στο Λονδίνο), τα οποία προέρχονται από το LIoyds και το Fairplay και αφορούν την ποντοπόρο ναυτιλία:

* Τα πλοία ελληνικών συμφερόντων (ελληνόκτητα) ήταν 3.677 (86 πλοία λιγότερα σε σχέση με το 2012).

* Από αυτά με ελληνική σημαία (ελληνικά) ήταν 829 (το 2012 ήταν 862).

* Οι Ελληνες ναυτικοί στην ποντοπόρο ναυτιλία είναι περίπου 4.500 (από περίπου 80.000-100.000 τη δεκαετία του '80).

Σύμφωνα με τον κ. Νταλακογιώργο, η τελευταία απογραφή (Σεπτέμβριος 2012) στα ποντοπόρα πλοία -χωρητικότητας άνω των 3.000 κοχ- έδειξε ότι απασχολήθηκαν 4.350 ναυτικοί. Υπολογίζεται ότι στα ποντοπόρα πλοία απασχολούνται σε ετήσια βάση, άλλοι 5.500 Ελληνες, με συμβάσεις περιορισμένης χρονικής διάρκειας (εξάμηνες για δεξαμενόπλοια, επτάμηνες για φορτηγά) οι οποίοι αντικαθίστανται μετά το πέρας της σύμβασης.

Το ίδιο διάστημα, ο αντίστοιχος αριθμός αλλοδαπών υπολογίσθηκε περίπου σε 16.000 στα ποντοπόρα πλοία. Τα επίσημα στοιχεία υπολογίζουν τους άνεργους Ελλήνες ναυτικούς σε 9.000. Από την Ενωση Ναυτών χαρακτηρίζονται «αναξιόπιστα». Ο πραγματικός αριθμός τους εκτιμάται ότι είναι τουλάχιστον διπλάσιος.

Ενας από τους λόγους, ίσως ο βασικότερος, για τους οποίους οι Ελληνες εφοπλιστές μεταφέρουν τα καράβια τους σε ξένη σημαία, είναι η σύνθεση των πληρωμάτων. Η νομοθεσία προβλέπει πόσοι Ελληνες και αλλοδαποί θα υπηρετούν, ανάλογα με τη χωρητικότητα, στις οργανικές θέσεις των πλοίων με ελληνική σημαία (το ελάχιστο τρεις και το μέγιστο πέντε Ελληνες εργαζόμενοι, και ένας δόκιμος).

Φθηνοί εργαζόμενοι

Ο κύριος λόγος που οι εφοπλιστές αποφεύγουν να χρησιμοποιούν Ελληνες ναυτικούς είναι ότι οι αλλοδαποί κοστίζουν πολύ λιγότερο. Η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων εφοπλιστών εφαρμόζει το μισθολόγιο της Διεθνούς Οργάνωσης Μεταφορών (ITF), βάση της οποίας ο ναύτης έχει συνολικές μηνιαίες αποδοχές 1.400 δολάρια. Ο Ελληνας ναύτης, με βάση τη σύμβαση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, αμείβεται με συνολικές αποδοχές που φθάνουν τα 2.400 ευρώ.

Εξαίρεση αποτελεί ένας μικρός αριθμός Ελλήνων εφοπλιστών που χρησιμοποιούν Ελληνες ναυτικούς. Κυρίως, αξιωματικούς. Επίσης, οι Ελληνες εφοπλιστές διατηρούν έναν μικρό αριθμό πλοίων με ελληνική σημαία και μεταφέρουν τα υπόλοιπα (περίπου 80%) σε σημαίες (ευκολίας) όπως Λιβερίας, Κύπρου, Παναμά, Ονδούρας, Μάλτας κ.ά.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, από τα 3.677 πλοία ελληνικών συμφερόντων, μόλις τα 829 είναι με ελληνική σημαία. Κι αυτό συμβαίνει κυρίως επειδή η ελληνική σημαία προσφέρει κύρος. Ετσι γλιτώνουν περιττούς ελέγχους στα λιμάνια, πληρώνουν χαμηλότερα ασφάλιστρα και απευθύνονται στη διεθνή αγορά, μεταφέροντας προϊόντα υψηλής αξίας.

Επιπλέον η ελληνική κυβέρνηση τόσο στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) όσο και στην Ευρωπαϊκή Ενωση, υπερασπίζεται κατά παράδοση τα συμφέροντα των εφοπλιστών, επηρεάζοντας αποφάσεις που έχουν σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο στις δραστηριότητές τους. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ο γραμματέας του ΙΜΟ μέχρι πρότινος, και για αρκετές θητείες, ήταν Ελληνας και πρώην λιμενικός.

«Δεν πληρώνουν»

Τα πλοία με ελληνική σημαία πληρώνουν ελάχιστη φορολογία. Σύμφωνα με επίσημες απαντήσεις σε ερωτήσεις του βουλευτή Θοδ. Δρίτσα, οι εφοπλιστές πληρώνουν φόρους 12 έως 14 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Τέλος Ιουλίου υπεγράφη η συμφωνία συνεργασίας με τον πρωθυπουργό, στην οποία περιλαμβάνεται η υπόσχεση ότι θα δίνουν 140 εκατομμύρια ευρώ, ετησίως, για τρία χρόνια. Μέχρι στιγμής, συγκεντρώθηκαν μόνον τα 70 εκατ. ευρώ. Σε αντίθεση με τους υπόλοιπους Ελληνες πολίτες, οι εφοπλιστές δήλωσαν ότι θα συνεισφέρουν μόλις για μία τριετία και μάλιστα εθελοντικά, τονίζει ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ. Ο πρόεδρος της Ενωσης Ναυτών επισημαίνει ότι αυτό συμβαίνει «δίχως να θιγεί και ν' αμφισβητηθεί το υπάρχον νομικό πλαίσιο που κατοχυρώνει μια ανεξέλεγκτη επιχειρηματική δραστηριότητα των εφοπλιστών».

Πάντως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το τελευταίο διάστημα καταθέτει ερωτήσεις σχετικά με τις φοροαπαλλαγές και το φορολογικό καθεστώς στη ναυτιλία, κυρίως λόγω του ανταγωνισμού με τους Γερμανούς πλοιοκτήτες. Επιχείρημα που χρησιμοποιούν οι εφοπλιστές, για να συνεχίσει το καθεστώς φοροαπαλλαγών που απολαμβάνουν. «Η Ευρωπαϊκή Ενωση θέλει να έχει ενιαίους κανόνες στην ανταγωνιστικότητα, στον κλάδο της ναυτιλίας σε όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση. Στην Ελλάδα, οι εφοπλιστές απολαμβάνουν 58 φοροαπαλλαγές, γεγονός που δεν συμβαίνει σε καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα», τονίζει ο Αντ. Νταλακογιώργος.

Στις Φιλιππίνες

Οι Ελληνες πλοιοκτήτες καταβάλλουν επίσης προσπάθειες για τη λειτουργία ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης. Ενώ χρησιμοποιούν κυρίως Φιλιππινέζους και Ανατολικο-Ευρωπαίους στα πληρώματα (ναύτες), ίδρυσαν στις Φιλιππίνες σχολή για αξιωματικούς. Παράλληλα, γίνονται προσπάθειες να ιδρύσουν στην Αθήνα ναυτικό κολέγιο. «Η θέση των Ελλήνων εφοπλιστών επίσημα είναι η δημιουργία ιδιωτικών ναυτικών σχολών. Ετσι, θα υποβαθμισθούν και θα περιθωριοποιηθούν οι υπάρχουσες κρατικές σχολές», υπογραμμίζεται από την Ενωση Ναυτών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...