Κυριακή, 8 Σεπτεμβρίου 2013

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ : Θα πάει μακριά η επιστράτευση των ναυτεργατών


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ στον ΦΩΤΗ ΦΩΤΕΙΝΟ /enet.gr

«Νίπτει τας χείρας του» ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης για την άρση της επιστράτευσης των ναυτεργατών, την οποία παρατείνει εις το διηνεκές, όσο και την καταβολή δεδουλευμένων, για την οποία δηλώνει αναρμόδιος να ασκήσει πιέσεις προς τους ακτοπλόους.


Ασχημα μαντάτα έχει και για τους ακτοπλόους και συνεπακόλουθα για όλους εμάς, τους επιβάτες. Αν και παραδέχεται ότι τα εισιτήρια είναι ακριβά, θεωρεί ανεδαφική οποιαδήποτε συζήτηση για μείωση του ΦΠΑ, απορρίπτοντας παράλληλα το αίτημα των ακτοπλόων για συρρίκνωση των αποθεμάτων πετρελαίου.

Ο κ. Βαρβιτσιώτης «αδειάζει» τις διοικήσεις ΟΛΠ και ΟΛΘ, που ενίστανται στην πώληση μετοχών των δύο Οργανισμών, υποστηρίζοντας ότι η εν λόγω μέθοδος είναι η πρέπουσα, εξαιτίας της υπάρχουσας δημοσιονομικής συγκυρίας. Από την άλλη πλευρά, διαβεβαιώνει ότι, όποιος κι αν είναι ο νέος ιδιοκτήτης των ΟΛΠ και ΟΛΘ, θα υπάρξει κρατικός έλεγχος στα τιμολόγια της ακτοπλοΐας, προκειμένου να αποφευχθεί το φαινόμενο του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος», το οποίο είναι ακριβό, με αποτέλεσμα οι Ελληνες να μην ταξιδεύουν.

Τέλος, κατακρίνει όσους θεωρούν «ψίχουλα» την ετήσια εθελούσια συνεισφορά των 140 εκατ. των Ελλήνων εφοπλιστών, σημειώνοντας μάλιστα ότι εξετάζει την παγίωσή της, μέσω σχεδίου νόμου. Ηδη, στο άκουσμα της είδησης, αρκετοί ξένοι εφοπλιστές τού διεμήνυσαν ότι θα φύγουν από την Ελλάδα!

* Πότε θα αρθεί η επιστράτευση των ναυτεργατών; Τι θα γίνει με τις αποπληρωμές των δεδουλευμένων τους;

- Δεν είναι η επιστράτευση το κύριο θέμα συζήτησης που έχω με την ΠΝΟ. Δεν είναι κάτι το πιεστικό που έχει τεθεί στις διαπραγματεύσεις, οπότε δεν βλέπω άμεση άρση της επιστράτευσης. Το πιο μεγάλο θέμα είναι το πώς θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, όχι το πώς θα προασπίσουμε τις υφιστάμενες, με αστυνομικού τύπου μέτρα, τα οποία, στην τελική ανάλυση, μειώνουν τελικά τις θέσεις εργασίας.

«Δεδουλευμένα; Οχι εμείς»

Εγώ υπέγραψα τη μείωση των οργανικών θέσεων στις γραμμές Ελλάδα-Ιταλία, ώστε να τονωθεί η ανταγωνιστικότητα των ελληνικών πλοίων. Ωστόσο, όπως θα διαπιστώσατε, το καλοκαίρι οι εταιρείες δεν μείωσαν οργανικές θέσεις. Η αύξηση ανταγωνιστικότητας των ελληνικών πλοίων είναι επιτακτική, αφού στην Αδριατική, από 22 πλοία με ελληνική σημαία, έμειναν πέντε.

Η καταβολή των δεδουλευμένων δεν είναι δουλειά του υπουργείου Ναυτιλίας, αλλά των δικαστηρίων και της Επιθεώρησης Εργασίας. Το υπουργείο δεν μπορεί να πιέσει καταστάσεις, δεν έχει τα απαραίτητα θεσμικά εργαλεία. Πιστεύω ότι τώρα, μετά το καλοκαίρι, θα υπάρξει αποκλιμάκωση του φαινομένου, αφού οι εταιρείες απέκτησαν κάποια ρευστότητα.

* Εχετε πει ότι το Λαύριο θα μπορούσε να αποτελέσει το κύριο λιμάνι ακτοπλοΐας. Είναι εφικτό; Θα δούμε συγχωνεύσεις ακτοπλοϊκών;

- Δυνητικά το Λαύριο θα μπορέσει να παίξει ρόλο για το Β. Αιγαίο και τις Κυκλάδες, αυτό άλλωστε καταδεικνύει και ο νέος διαγωνισμός για τις άγονες γραμμές, όπου πέρα από τον Πειραιά, οι εταιρείες έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιήσουν και το Λαύριο. Δεν ξέρω τις διαθέσεις των μετόχων για συγχωνεύσεις. Εμείς, από την πλευρά μας, θα τους δώσουμε τη δυνατότητα για συγχωνεύσεις δρομολογίων, μέσω code share και μέσω ενιαίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας κρατήσεων.

* Εχετε παραδεχτεί ότι τα εισιτήρια είναι ακριβά. Τι κάνει το υπουργείο για να μειωθούν;

- Τα εισιτήρια είναι όντως πολύ υψηλά, εξαιτίας του υψηλού κόστους καυσίμων. Εγώ δεν μπορώ να επηρεάσω το κόστος αυτό. Αυτό που μπορώ, είναι να μειώσω το κόστος άλλων λειτουργικών εξόδων, όπως π.χ. μέσω της οργανικής σύνθεσης των πλοίων. Σε αυτό τον τομέα, όλοι πρέπει να βάλουν «νερό στο κρασί τους».

* Οι ακτοπλόοι ζητούν διευθετήσεις στο κόστος καυσίμων, μέσω της μείωσης των αποθεμάτων. Επίσης, θέτουν θέμα μείωσης του ΦΠΑ στα εισιτήρια.

-Δεν μπορεί να μείνει η χώρα χωρίς αποθέματα πετρελαίου. Η απάντηση του υπουργείου Ενέργειας προς τον ΣΕΕΝ ήταν ξεκάθαρη. Αντίστοιχα, δεν έχουμε ανοίξει συζήτηση με το υπουργείο Οικονομικών για μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.

Στην εστίαση είδαμε ότι το μέτρο ακόμη αξιολογείται όσον αφορά την αποτελεσματικότητά του και αρκετοί ανησυχούν ότι δεν θα πετύχει. Η μόνη μείωση ΦΠΑ θα μπορούσε να γίνει στα Δημόσιας Χρήσης φορτηγά, αλλά ακόμη δεν είναι εφικτή, στην υπάρχουσα δημοσιονομική κατάσταση.

* Αρκετοί υποστηρίζουν ότι τα 140 εκατ. ευρώ που θα προσφέρουν ετησίως οι εφοπλιστές, ως εθελούσια συνεισφορά, είναι ψίχουλα...

- Αυτοί που το λένε αυτό θα πρέπει να αναγνωρίσουν ότι δεν υπάρχει καμία άλλη επαγγελματική τάξη που αποφάσισε να συνεισφέρει οικειοθελώς. Εδώ έγινε διπλασιασμός του tonnage tax και επιβολή tonnage tax στα ελληνικά πλοία υπό ξένη σημαία. Αυτό που έγινε, ήταν πρωτοφανές! Μάλιστα, κάποιοι διαχειριστές πλοίων, με έδρα στην Ελλάδα, μας είπαν ότι θα αποχωρήσουν από τη χώρα μας, εάν προωθηθεί αυτό το μέτρο, με σχέδιο νόμου, κάτι το οποίο επεξεργαζόμαστε, και η οικειοθελής προσφορά γίνει υποχρεωτική.

* Παρατηρείται μείωση του ελληνικού εμπορικού στόλου. Οι Ελληνες εφοπλιστές γυρνούν την πλάτη στην ελληνική σημαία; Πώς πάει το νέο online σύστημα νηολόγησης;

- Αυτό που υπάρχει, είναι μια κρίση ναυτιλιακή. Στην κρίση η ελληνική σημαία είναι ακριβή. Ο καθένας πλέον υπολογίζει και το τελευταίο δολάριο. Το online σύστημα θα είναι σε πλήρη λειτουργία τον Νοέμβριο. Εχουν υποβληθεί κάποιες αιτήσεις.

* Η Cosco πέτυχε την αναστολή του ετήσιου εγγυημένου ανταλλάγματος. Νίκησαν οι Κινέζοι; Η νέα συμφωνία έχει την έγκριση της Ε.Ε.;

- Η Ελλάδα επέκτεινε τη σύμβαση με την Cosco κατά περίπου 70%, μάλιστα από τα 3,7 εκατ. TEUS, θα φτάσουμε στα 6,2 εκατ. Δεν αλλάζει τίποτα στο ποσοστό που θα πληρώνει η Cosco, παραμείναμε στο 24% της κλίμακας επί του τζίρου. Μάλιστα, μεταβλητό και εγγυημένο τίμημα, το 2012, ήταν περίπου το ίδιο, δεν χάσαμε τίποτα. Οταν καταρτιστεί και υπογραφεί η συμφωνία, τότε θα πάει στην Ε.Ε. Εκτιμώ ότι θα έχει το «πράσινο φως» της Ε.Ε. Οταν θα έχουμε ολοκληρωμένη τη νέα συμφωνία, θα απαντήσουμε ενδελεχώς στα ερωτήματα που έθεσε η Ε.Ε.

«Προτιμώ αποκρατικοποιήσεις»

* Γιατί πώληση μετοχών σε ΟΛΠ και ΟΛΘ και όχι παραχώρηση επιμέρους δραστηριοτήτων; Γιατί σε Ρότερνταμ και Αμβούργο έχουν ποσοστό επιμελητήρια και δήμοι και εδώ πουλάμε την πλειοψηφία των μετοχών;

- Κάθε λιμάνι έχει τη δική του ιστορία. Δεν είμαι της άποψης ότι πρέπει να ισχύει το ίδιο μοντέλο σε όλα τα λιμάνια. Εμείς λόγω της οικονομικής συγκυρίας και λόγω της ανάγκης μείωσης του δημοσίου χρέους, πρέπει να προχωρήσουμε στις αποκρατικοποιήσεις. Προτιμώ για τη μείωση του χρέους το μοντέλο των αποκρατικοποιήσεων, από την υπερφορολόγηση και τη μείωση μισθών. Θεωρώ ότι είναι σωστός ο τρόπος που προχωράμε.

* Οι διοικήσεις ενίστανται; Εχουν άδικο;

- Οι διοικήσεις δεν είναι οι μέτοχοι, μέτοχος είναι το ΤΑΙΠΕΔ, αυτό αποφασίζει για την αποκρατικοποίηση ΟΛΠ και ΟΛΘ. Οι διοικήσεις έχουν ως κύρια αποστολή να φέρουν καλά οικονομικά αποτελέσματα. Είναι σωστός ο τρόπος που προχωράμε, θα μεγιστοποιηθεί το δημόσιο όφελος. Οι επενδυτές θα καταθέσουν εγγυήσεις για την οικονομική τους επιφάνεια, αλλά και για τις επενδύσεις που θα κάνουν.

* Τι θα γίνει με τα λιμάνια, σε περίπτωση που αγοραστούν από εταιρείες διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων;

- Θα διατηρηθεί η σχέση των πόλεων με τους ΟΛΠ και ΟΛΘ. Επίσης, θα υπάρξει υποχρέωση, ώστε τα τιμολόγια στη δημόσια συγκοινωνία να τελούν υπό την έγκριση του υπ. Ναυτιλίας. Δεν θέλουμε άλλο παράδειγμα σαν το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», με τα ακριβά τέλη, τα οποία είναι απαγορευτικά για τους επιβάτες. Κανένας από τους ενδιαφερομένους δεν έχει αντιδράσει σε αυτό το ενδεχόμενο.
Enhanced by Zemanta

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...