Τρίτη, 26 Νοεμβρίου 2013

Αντιδράσεις για τη δρομολόγηση «πλοίου ασφαλείας»

Ακτοπλόοι και ναυτικοί διαφωνούν με την επίμαχη διάταξη


Τις αντιδράσεις τόσο των ακτοπλόων όσο και των συνδικαλιστικών εκπροσώπων των ναυτικών προκαλεί το άρθρο 26 για τη δρομολόγηση «πλοίου ασφαλείας» στο σχέδιο νόμου με τίτλο «Τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις». Η δημόσια διαβούλευση για το νομοσχέδιο ολοκληρώθηκε την Παρασκευή το μεσημέρι.

Το σχέδιο νόμου παίρνει πλέον τον δρόμο για την Κεντρική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή για επεξεργασία και στη συνέχεια για την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, προτού φτάσει στην Ολομέλεια για τελική συζήτηση και ψήφιση.

Πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας σημείωναν ότι δεν τίθεται θέμα απόσυρσης του συγκεκριμένου άρθρου καθώς με την εφαρμογή του διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον και επιτυγχάνεται η απρόσκοπτη μεταφορά αγαθών και φαρμάκων σε 1,5 εκατομμύριο νησιώτες σε περίπτωση μακρόχρονης απεργιακής κινητοποίησης των ναυτικών. Και συμπλήρωναν πως το άρθρο αυτό σε καμία περίπτωση δεν έχει σκοπό να ακυρώσει το δικαίωμα της απεργίας των ναυτικών.

Τι αναφέρει το άρθρο
Υπενθυμίζεται ότι στο άρθρο αναφέρεται πως «θεσπίζεται υποχρέωση εξασφάλισης ελάχιστης επικοινωνίας των νήσων μέσω ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών όταν για οποιονδήποτε λόγο υφίσταται αδυναμία εκτέλεσης τακτικών δρομολογίων».

Σημειώνεται ακόμη ότι «το πρόγραμμα δρομολογίων ελάχιστης επικοινωνίας ασφαλείας τίθεται σε εφαρμογή, εν όλω ή εν μέρει, με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου με την οποία διαπιστώνεται η αδυναμία εκτέλεσης δρομολογίων και αιτιολογείται η προσφυγή στο μέτρο αυτό. Η ως άνω απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου δεν δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, κοινοποιείται στις αντίστοιχες ναυτιλιακές εταιρείες και στις συνδικαλιστικές οργανώσεις των εργαζομένων-ναυτικών και επιδίδεται στους πλοιάρχους των κατά περίπτωση πλοίων. Οι πλοιοκτήτριες εταιρείες και τα πληρώματα των υποδειχθέντων πλοίων υποχρεούνται να παρέχουν τις υπηρεσίες τους για την εκτέλεση των αντίστοιχων δρομολογίων. Η απόφαση αυτή δεν θεμελιώνει ουδεμία αξίωση αστικής φύσεως κατά του Δημοσίου».

Στο ίδιο άρθρο αναφέρεται επιπλέον ότι «ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου δύναται να αποφασίζει την εκτέλεση έκτακτου μεμονωμένου δρομολογίου πλοίου ασφαλείας εφόσον συντρέχουν λόγοι δημοσίου συμφέροντος, δημόσιας υγείας ή κίνδυνος για τη ζωή των πολιτών. Με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου καθορίζονται κυρώσεις και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου. Με όμοια απόφαση καθορίζονται οι προϋποθέσεις και ο τρόπος υλοποίησης της ελάχιστης επικοινωνίας της χώρας με άλλες χώρες με τις οποίες αυτή συνδέεται με τακτικά δρομολόγια».

Αντιδράσεις ακτοπλόων και ναυτικών
Σε σχόλιό του στην ιστοσελίδα της Δημόσιας Διαβούλευσης όπου είχε αναρτηθεί το νομοσχέδιο ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας ζητεί «την άμεση απόσυρση του εν λόγω άρθρου, με το οποίο μεθοδεύεται η επί της ουσίας επίταξη των υπηρεσιών των ιδιωτικών επιχειρήσεων της ελληνικής ακτοπλοΐας».

Στο σχόλιο τονίζεται ότι «το ΥΝΑ θέτει το σύνολο των εταιρειών επιβατηγών πλοίων στη διάθεσή του προκειμένου να εξυπηρετούν τις κάθε φορά αποφάσεις του, χωρίς προηγούμενη διαβούλευση, χωρίς ουσιαστική αιτιολογία και χωρίς να παρέχει τη δυνατότητα προσφυγής των εταιρειών στη Δικαιοσύνη!».

Στη συνέχεια οι ακτοπλόοι θέτουν μια σειρά ερωτήσεων, όπως ποιος και με ποια κριτήρια καθορίζει την «ελάχιστη επικοινωνία», γιατί η απόφαση ΥΝΑ δεν δημοσιεύεται στο ΦΕΚ, γιατί η απόφαση αυτή «δεν θεμελιώνει ουδεμία αξίωση αστικής φύσεως κατά του Δημοσίου» και αναρωτιούνται επίσης αν οι υποχρεώσεις αυτές θα επιβάλλονται στις ακτοπλοϊκές γραμμές αλλά και στις συνδέσεις με τρίτες χώρες και σε πλοία με άλλες ευρωπαϊκές σημαίες ή τούτο θα συμβαίνει μόνο στα πλοία με ελληνική σημαία.

Την αντίδρασή τους για τη δρομολόγηση του «πλοίου ασφαλείας» έχουν εκφράσει μέσω πρόσφατων ανακοινώσεών τους ναυτεργατικά σωματεία όπως η Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού και η Πανελλήνια Ενωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού. Οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των ναυτικών αντιδρούν ωστόσο και για άλλα άρθρα του νομοσχεδίου. Για το θέμα αυτό θα συνεδριάσει η Εκτελεστική Επιτροπή της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας την Τρίτη. Επίσης η ΠΕΜΕΝ, η Πανελλήνια Ενωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής Ε.Ν. και η Πανελλήνια Επαγγελματική Ενωση Μαγείρων Ε.Ν. καλούν τους ναυτικούς σε συζήτηση για το νομοσχέδιο την Τετάρτη 27 Νοεμβρίου στα γραφεία της Ενωσης Μηχανικών.

Η «προϊστορία» του άρθρου
Σημειώνεται ότι δεν είναι η πρώτη φορά που τίθεται το θέμα του «πλοίου ασφαλείας» και είχε συμπεριληφθεί και σε προηγούμενη διαβούλευση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου τον Μάιο.

Παράλληλα το είχαν θέσει παλαιότερα με τροπολογίες τους οι βουλευτές κ. Μ. Κεφαλογιάννης (ΝΔ) και κ. Β. Κεγκέρογλου (ΠαΣοΚ), με τις οποίες το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών θα μπορούσε να ορίζει τέτοιο πλοίο σε περίπτωση απεργίας των ναυτεργατών για διάστημα μεγαλύτερο των 48 ωρών, αλλά τις είχε απορρίψει ο τότε υπουργός Ναυτιλίας κ. Κωστής Μουσουρούλης. Οπως είχε ειπωθεί τότε, η τροπολογία του κ. Κεφαλογιάννη είχε νομικά προβλήματα, ενώ του κ. Κεγκέρογλου έλυνε μεν το πρόβλημα αλλά με τα χαρακτηριστικά μιας μόνιμης κατάστασης.

Υπέρ της δρομολόγησης «πλοίου ασφαλείας» έχουν ταχθεί φορείς των νησιών όπως το Επιμελητήριο Κυκλάδων, ενώ ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γιάννης Μαχαιρίδης είχε χαρακτηρίσει το ζήτημα  ζωτικής σημασίας για τις νησιωτικές κοινωνίες.

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 25 Νοεμβρίου 2013
tovima.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...