Τρίτη, 19 Φεβρουαρίου 2013

Ζητούνται 15 χιλιάδες Έλληνες ναυτικοί


Του Ηλία Γ. Μπέλλου/ capital.gr

Διέξοδο στην ανεργία ενός μεγάλου αριθμού νέων αλλά και στη δεδηλωμένη ανάγκη δεκάδων ναυτιλιακών επιχειρήσεων για ποιοτικά πληρώματα εμφανίζεται να μπορεί να προσφέρει η ελληνική ναυτική εκπαίδευση η οποία επιχειρείται να αναβαθμιστεί τόσο στο δημόσιο μέρος της όσο και με την δημιουργία ιδιωτικών σχολών.

Καταλύτης η δρομολόγηση τώρα της υπογραφής, σχετικού προεδρικού διατάγματος και υπουργικών αποφάσεων του υπουργού ναυτιλίας, Κωστή Μουσουρούλη (η μία κοινή με τον υπουργό παιδείας, Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλου) που κατατέθηκε προς δημόσια διαβούλευση. Σε κάθε περίπτωση οι υπογραφές αναμένεται να μπουν το αργότερα σε ένα μήνα, ενώ ήδη πληροφορίες θέλουν μεγάλες ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις να έχουν εξετάσει την εμπλοκή τους στον κλάδο με σκοπό την δημιουργία ανθρώπινου δυναμικού ικανού να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες που υπάρχουν τόσο σε αριθμό όσο και σε ποιότητα. Παράλληλα δημιουργείται το πλαίσιο για επενδύσεις στην εκπαίδευση που σημαίνουν πρόσθετα πολλαπλασιαστικά οφέλη για την οικονομία πέραν της κατάρτισης. Μεταξύ αυτών και η ανάδειξη προοπτικά της χώρας ως παγκόσμιο πρωτοπόρο στην εκπαίδευση ναυτικών.

Όσο και να ακούγεται στους αμύητους παράδοξο ελληνικές και ξένες ναυτιλιακές επιχειρήσεις ψάχνουν για καλά καταρτισμένους Έλληνες ναυτικούς, αξιωματικούς αλλά και πληρώματα, ζήτηση η οποία δεν μπορεί να καλυφθεί από την προσφορά απασχόλησης. Την ίδια ώρα χιλιάδες νέοι Έλληνες επιθυμούν να ακολουθήσουν καριέρα ναυτικού αλλά δεν υπάρχουν επαρκείς θέσεις (και πόροι) στις δημόσιες ναυτικές σχολές για να καλύψουν τη ζήτηση.

Συγκεκριμένα σύμφωνα με ενημερωμένα στοιχεία του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΝΕΕ) το 2012 έκαναν αίτηση στις δημόσιες ναυτικές ακαδημίες της χώρας 4.900 νέοι, αλλά έγιναν δεκτοί μόνον 1.161 λόγω έλλειψης υποδομών των σχολών. Το κόστος για την μόρφωση ενός αξιωματικού εκτιμάται στις 20.000 ευρώ και το ΝΕΕ υπολογίζει πως στην διάρκεια της 35χρονης απασχόλησης ενός αξιωματικού στο πλοίο μέχρι την συνταξιοδότηση του θα κερδίσει περί τα 2,5 εκατομμύρια ευρώ ή 58.000 ευρώ ετησίως κατά μέσο όρο.

Η δημιουργία περισσότερων αξιωματικών για να καλυφθεί η ελληνική και η διεθνής ζήτηση αποτελεί προφανή ευκαιρία. Σύμφωνα με το ΝΕΕ ήδη από το 2010 αναφέρεται έλλειψη 15.000 αξιωματικών με αυξητικές τάσεις. Ο αριθμός αυτός δεν περιλαμβάνει βέβαια τις ακόμα περισσότερες χιλιάδες θέσεις για πληρώματα. Να σημειωθεί ότι οι Έλληνες ναυτικοί κατατάσσονται ανάμεσα στους καλύτερους του κόσμου.

Έλληνες επιχειρηματίες της ποντοπόρου αναφέρουν στο Capital.gr ότι έχουν συχνά αναζητήσει Έλληνες αξιωματικούς, ανεξαρτήτως νηολογίου ή κόστους αλλά δεν υπάρχουν. «Θα προτιμούσαμε να έχουμε Έλληνες αντί για Ουκρανούς ή Φιλιππινέζους αλλά οι λιγοστοί που διατίθενται δεν καλύπτουν τη ζήτηση με ό,τι αυτό συνεπάγεται βέβαια και για το κόστος» αναφέρουν χαρακτηριστικά τονίζοντας πως η επιλογή τους έχει να κάνει πέραν της αξιοκρατίας και με θέματα κοινής κουλτούρας και κώδικα επικοινωνίας αλλά και επιθυμία αρκετών να βοηθήσουν στην απασχόληση.

Παράλληλα ναυτιλιακοί κύκλοι υπενθυμίζουν στο Capital.gr την παράδοση επιχειρηματιών όπως ο Νιάρχος που έφτιαξε σχολές ναυπηγών πάνω στις οποίες μεσουράνησαν κάποτε τα ελληνικά ναυπηγεία αλλά και μεγάλων ομίλων, όπως αυτός της οικογένειας Μαρτίνου, που θα μπορούσαν να αποτελέσουν πόλο της πρώτης ιδιωτικής σχολής ναυτικής εκπαίδευσης.

H Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών πρόσφατα δεσμεύτηκε ότι θα ενισχύσει τις δημόσιες υποδομές ναυτικής εκπαίδευσης με το ποσό των 5 εκατ. ευρώ, ενώ ο προϋπολογισμός των επενδύσεων που έχει περάσει ο υπουργός ναυτιλίας Κωστής Μουσουρούλης στη δημόσια ναυτική εκπαίδευση ανέρχονται στο ποσό των 60 εκατ. ευρώ πλέον των δράσεων που ήδη υλοποιούνται. Συνολικά τα κεφάλαια που κατευθύνονται στη ναυτική εκπαίδευση μέχρι το 2015 ανέρχονται στα 94 εκατ.

Τώρα με το προεδρικό διάταγμα και την κοινή υπουργική απόφαση με την οποία υλοποιούνται οι σχετικές προβλέψεις του νόμου 3153 του 2003 -οι οποίες παρέμεναν ανεκτέλεστες επί μια δεκαετία- ανοίγει ο δρόμος και για την ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση, παράλληλα με τις δημόσιες ακαδημίες. Ορίζεται δε ως αρμόδια αρχή ελέγχου η Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ναυτικών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου. Επίσης καθορίζονται οι διαδικασίες και το περιεχόμενο των ελέγχων όπως και οι υποχρεώσεις των εποπτευομένων και η διαδικασία υποβολής κυρώσεων σε περίπτωση που διαπιστωθούν παραβάσεις και παραλείψεις από τις υποχρεώσεις λειτουργίας τους.

Η κίνηση εντάσσεται βέβαια και στην γενικότερη προσπάθεια να αξιοποιήσει η Ελλάδα το συγκριτικό της πλεονέκτημα στον χώρο της ναυτιλίας.

Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ το σύνολο των Ελλήνων ναυτικών που υπηρετούν σε ελληνόκτητα πλοία ξεπερνά τις 31.438. Όμως η άμεση απασχόληση σε ελληνόκτητα ποντοπόρα πλοία διαμορφώνεται σε 75.200 θέσεις εργασίας που αντιστοιχεί στο 6,1% της συνολικής απασχόλησης στην ποντοπόρο ναυτιλία παγκοσμίως.

Ενυπάρχει έτσι στην ποντοπόρο και τη ναυτική εκπαίδευση μεγάλη ευκαιρία για να απασχοληθούν Έλληνες αντί ξένων στα ελληνόκτητα πλοία κάτι που δηλώνουν υπό προϋποθέσεις πρόθυμοι να στηρίξουν οι εφοπλιστές ενώ υπάρχει και ζήτηση από ναυτιλιακές ξένων συμφερόντων. Το εν δυνάμει όφελος για την απασχόληση Ελλήνων αυξάνεται έτσι άνω των 15 χιλιάδων.

Όσον αφορά τη χρονική συγκυρία που προωθείται η ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση κύκλοι της ακτής Βασιλειάδη αναφέρουν πως «τελειώνει ένα θέμα που χρονίζει». Ο νόμος 3153 του 2003 ψηφίστηκε επί υπουργίας Γ. Ανωμερίτη και ορίζει πως η ναυτική επαγγελματική κατάρτιση και επιμόρφωση του προσωπικού πλοίων του εμπορικού ναυτικού επιτρέπεται να παρέχεται και από ιδιωτικές σχολές ναυτικής επαγγελματικής κατάρτισης και επιμόρφωσης (Ν.Ε.Κ.Ε.), που ιδρύονται και λειτουργούν από φυσικά ή νομικά πρόσωπα.

Οι υπάρχουσες δημόσιες Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (Α.Ε.Ν.), προβλέπεται να εξακολουθούν να λειτουργούν αποκλειστικά ως περιφερειακές Υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου. Η καθυστέρηση στην υπογραφή της υπουργικής απόφασης και του προεδρικού διατάγματος που απαιτούνταν για την εφαρμογή του νόμου είναι, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, προϊόν του κατακερματισμού των αρμοδιοτήτων του υπουργείου τα προηγούμενα χρόνια αλλά και της εναλλαγής τους μεταξύ διαφόρων αρχών που μεσολάβησαν μετά την κατάργηση του υπουργείου το 2009.



Πηγή:www.capital.gr

Δευτέρα, 18 Φεβρουαρίου 2013

Υπ. Ναυτιλίας: Σε δημόσια διαβούλευση η ίδρυση ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης


Σε δημόσια διαβούλευση για ένα μήνα, έδωσε σήμερα το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, τα προσχέδια των κανονιστικών πράξεων, που ανοίγουν το δρόμο για την ίδρυση ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

Στόχος του υπουργείου, είναι να συγκεντρωθούν και να αξιολογηθούν απόψεις και προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση των υπηρεσιών ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Αφού ολοκληρωθεί η δημόσια διαβούλευση, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστής Μουσουρούλης μαζί με τον υπουργό Παιδείας Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο, θα προχωρήσουν στη υπογραφή κοινή υπουργικής απόφασης και σύνταξης προεδρικού διατάγματος προκειμένου να προχωρήσει η ίδρυση ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας.

Σημειώνεται ότι η ίδρυση ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης, προβλέπονταν εδώ και δέκα χρόνια στους νόμους 3153/2003 του Γ. Ανωμερίτη και του 3450/2006 του Μ. Κεφαλογιάννη, που όμως μέχρι σήμερα δεν είχαν ενεργοποιηθεί.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστής Μουσουρούλης έχει δηλώσει ότι οι σχολές αυτές «θα λειτουργούν υπό τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις λειτουργίας των Ακαδημιών και των λοιπών Σχολών του Εμπορικού Ναυτικού. Επίσης θα ελέγχονται αυστηρά και θα εποπτεύονται από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου και τα προσόντα των αποφοίτων θα πιστοποιούνται με βάση τα κριτήρια και τις διαδικασίες ενός ενιαίου συστήματος πιστοποίησης».

Παρασκευή, 15 Φεβρουαρίου 2013

Συμμετοχή της ΠΝΟ στην απεργία της 20ης Φεβρουαρίου

Δεμένα στα λιμάνια όλης της χώρας θα είναι τα πλοία την Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου, καθώς η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία αποφάσισε να συμμετάσχει πανελλαδικά στην 24ωρη απεργία της ΓΣΕΕ και της ΑΔΕΔΥ. 

Η ΠΝΟ, που ζητά την άρση της πολιτικής επιστράτευσης η οποία έχει επιβληθεί στους έλληνες ναυτεργάτες, σε σημερινή ανακοίνωσή της, ζητά την άμεση ανάκληση του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, με το οποίο όπως υποστηρίζει επέρχονται αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις των ναυτικών, εφαρμογή των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και της κείμενης νομοθεσίας, άμεση εξόφληση των δεδουλευμένων αποδοχών στα πληρώματα των  επιβατηγών πλοίων, αντιμετώπιση της ανεργίας στους Έλληνες ναυτεργάτες, μηδενική φορολόγηση για τους έλληνες
ναυτικούς της ποντοπόρου και επαναφορά των ιατροφαρμακευτικών παροχών προς τους ναυτεργάτες και τις οικογένειές τους στο φυσικό τους φορέα, τον Οίκο Ναύτου.

Η ΠΝΟ έχει εξαγγείλει δυναμικές απεργιακές κινητοποιήσεις όταν κατατεθεί το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας στη βουλή και καλεί όλους τους εν ενεργεία και συνταξιούχους ναυτεργάτες, να είναι στην πρώτη γραμμή του αγώνα.

Σημειώνεται ότι την επόμενη Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου τα μέλη της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας αναμένεται να έχουν συνάντηση με το προεδρείο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας για το θέμα των συλλογικών
συμβάσεων εργασίας.

Η ΠΝΟ έχει θέσει θέμα υπογραφής νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας για τα πλοία της Αδριατικής, που είναι η ίδια από το 2010, αλλά και για τις εσωτερικές γραμμές του Αιγαίου, που είναι η ίδια από το 2011.

«Τρέχουν» για τα τρένα στο λιμάνι

Σύσκεψη για τις ιδιωτικοποιήσεις ΟΛΠ, ΕΡΓΟΣΕ

Την πρόθεση να επισπεύσει τις ιδιωτικοποιήσεις στα λιμάνια με επίκεντρο τα «φιλέτα» του ΟΛΠ και της ΕΡΓΟΣΕ προχωρώντας τα σχέδια με Cosco και Hewlett Packard, ώστε να δουλέψει η ιδέα εκμετάλλευσης των δικτύων μεταφοράς προϊόντων από την Ασία (κυρίως την κίνα) προς την Ευρώπη.

Οι μεγάλοι ανταγωνιστές που περιμένουν να διεκδικήσουν μερίδιο από τις συνδυασμένες μεταφορές πλοίο-σιδηρόδρομος πιέζουν τόσο τα αρμόδια υπουργεία όσο και προσωπικά τον Α. Σαμαρά να προχωρήσουν μέσα στο μήνα τις διαδικασίες «αξιοποίησης και επενδύσεων».

Το θέμα συζητείται την Παρασκευή σε σύσκεψη που έχει συγκαλέσει ο υπουργός Ανάπτυξης και Μεταφορών και θα μετάσχουν οι πρόεδροι ΟΣΕ Π. Θεοφανόπουλος, ΤΡΑΙΝΟΣΕ Θ. Ζηλιασκόπουλος και οι νέοι ΕΡΓΟΣΕ Κ. Σπηλιόπουλος, ΓΑΙΑΟΣΕ Θ. Σχίζας και Rosco Στ. Αγιάσογλου.

Επί του παρόντος, το μόνο πρόβλημα είναι η καθυστέρηση στη γραμμή Ικόνιο - Θριάσιο, η οποία πηγαίνει προς τα τέλη του μηνός ή αρχές του επόμενου .

Το μεγάλο πλεονέκτημα του Πειραιά για τις πολυεθνικές σαν την Cosco (και τη Hewlett Packard, που μπήκε πρόσφατα στο παιχνίδι) είναι η γεωγραφική θέση, που μπορεί να μειώσει τους χρόνους παράδοσης.

Υπό την προϋπόθεση να μπει γρήγορα στο κύκλωμα της ιδιωτικοποίησης και το δίκτυο του ΟΣΕ, με αιχμή την ΕΡΓΟΣΕ (διαχείριση σιδηροδρομικού δικτύου).

Ήδη η Cosco ζητά «έκπτωση» για το ενοίκιο παραχώρηση (28 εκατ. ευρώ) που δίνει στον ΟΛΠ για τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που εκμεταλλεύεται.

Οι εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων μέσω Πειραιά από την Ασία στην Ελλάδα το Νοέμβριο και το Δεκέμβριο εκτοξεύθηκαν κατά 29% και 31% αντίστοιχα, στα υψηλότερα έως τώρα επίπεδα. Καταλαβαίνει κάποιος πόσο δελεαστικό είναι για τη COSCO, το σαφάρι για την απόκτηση του συνόλου του «Container Terminal» του ΟΛΠ.

Κάπως έτσι η μετοχή του ΟΛΠ στο Χρηματιστήριο της Αθήνας ξεπερνάει τα 20 ευρώ για πρώτη φορά από το 2009, όταν πέρσι μόλις που προσέγγισε τα 7,5 ευρώ!
Enhanced by Zemanta

Τετάρτη, 13 Φεβρουαρίου 2013

O Γ. Οικονόμου φέρνει στην Ελλάδα τον κολοσσό των γεωτρήσεων Ocean Rig


Στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος  για υποθαλάσσιες γεωτρήσεις βρίσκεται  η Ελλάδα και για αυτό οι κολοσσοί του κλάδου βλέπουν με ενδιαφέρον τη μετεγκατάστασή τους στην Αθήνα. Την πρώτη κίνηση έκανε ο Γιώργος Οικονόμου ο οποίος μεταφέρει την έδρα της Ocean Rig, μίας από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως εταιρείες γεωτρήσεων, από το Stavanger της Νορβηγίας στην Αθήνα. Στην εταιρεία μεγαλομέτοχος με ποσοστό 65% είναι η DryShips του Γιώργου Οικονόμου.

Έως το τέλος του 2013 ολόκληρο το αρχηγείο της Ocean Rig θα λειτουργεί στην Ελλάδα, ενώ  άλλα δύο νέα γραφεία της θα ανοίξουν στην Αγκόλα και τη Βραζιλία. Τα νέα της γραφεία  στελεχώνονται με το κατάλληλο προσωπικό από Έλληνες, ενώ θα μεταφερθεί και ένα μέρος από τα 120 άτομα που απασχολούνταν στη Νορβηγία.

Οι  λόγοι μεταφοράς της είναι  δύο. Ο πρώτος αφορά το κλίμα που  οικοδομείται ότι η Ελλάδα θα αποτελέσει κόμβο  για τις δραστηριότητες που αφορούν εξορύξεις πετρελαίου και φυσικού αερίου. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι η διαχείριση της εταιρείας θα είναι πιο αποδοτική και ανταγωνιστική στην Ελλάδα.

 Στις αρχές της εβδομάδας,  η Dryships του Γιώργου Οικονόμου  στο πλαίσιο της προσπάθειας  που κάνει για να ενισχύσει την ρευστότητάς της ανακοίνωσε  ότι   θα πουλήσει πέντε εκατομμύρια μετοχές της Ocean Ring στην οποία είναι μεγαλομέτοχος .

Πιο συγκεκριμένα η Dryships θα κάνει δημόσια προσφορά για πέντε εκατομμύρια μετοχές  της Ocean Ring προκειμένου να συγκεντρώσει 88 εκατομμύρια δολάρια.

Μετά την πώληση του  πακέτου αυτού το ποσοστό της  στην Ocean Ring  θα μειωθεί στο 61,3%.

Η Deutsche Bank Securities και η  Credit Suisse είναι οι τράπεζες που θα συντάξουν τον φάκελο και θα τον καταθέσουν στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.

Την άνοιξη του 2012  η Dryships  είχε προχωρήσει  στη διάθεση 11.500.000 μετοχών της Ocean Rig  εξασφαλίζοντας έσοδα ύψους 186,87 εκατ. δολ.

Κυριακή, 10 Φεβρουαρίου 2013

Αναστάτωση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης

ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΗΤΡΑΚΗ / aggelioforos.gr

Μεγάλη είναι η αναστάτωση που επικρατεί ανάμεσα στις εταιρίες που διαθέτουν ρυμουλκά πλοία και εξυπηρετούν τη ναυσιπλοΐα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης από την αιφνιδιαστική απόφαση της διοίκησης των Ελληνικών Πετρελαίων να αλλάξει τις προδιαγραφές των πλοιαρίων που παρέχουν υπηρεσίες ρυμούλκησης, επιφυλακής και πυρασφάλειας στα δεξαμενόπλοια κατά την είσοδο και έξοδό τους στις εγκαταστάσεις των διυλιστηρίων, απαιτώντας αιφνιδιαστικά να υπάρξουν μέσα σε 18 ημέρες (!) άλλου τύπου ρυμουλκά, ηλικίας κάτω των 20 ετών.

Σύμφωνα με καταγγελίες που έχουν φτάσει μέχρι το γραφείο του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας και Νήσων, Κωστή Μουσουρούλη, η συγκεκριμένη κίνηση των ΕΛΠΕ, που σημειωτέον αφορά μόνο τις εγκαταστάσεις της Θεσσαλονίκης, είναι «φωτογραφική» και καθ’ υπέρβαση του υφιστάμενου Ειδικού Κανονισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης αρ. 59 «Οροι και προϋποθέσεις για την ασφαλή λειτουργία αγκυροβολίων φορτοεκφόρτωσης πετρελαιοειδών στο Β-ΒΔ όρμο Θεσσαλονίκης», που ισχύει από το 2002. Το θέμα, μετά από παρέμβαση του υπουργείου, έχει φτάσει στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους και αναμένεται η γνωμοδότηση για το κατά πόσον η απόφαση μιας εταιρίας υπερισχύει ενός κανονισμού που είναι νόμος του κράτους. Από την πλευρά τους οι υπεύθυνοι των ΕΛΠΕ επικαλούνται λόγους ασφαλείας και υποστηρίζουν ότι οι αποφάσεις τους λαμβάνονται με γνώμονα την ασφάλεια των θαλάσσιων εγκαταστάσεων της εταιρίας τους, αλλά και ότι είναι συμβατές με τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Τις αιτιάσεις αυτές των ΕΛΠΕ αντικρούουν οι θιγόμενοι, επικαλούμενοι ιδίως ότι από το έτος 2002 που ισχύει ο σχετικός Ειδικός Κανονισμός στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν έχει συμβεί το παραμικρό με τα τάνκερ που μπαινοβγαίνουν στο Θερμαϊκό. Ταυτόχρονα επισημαίνουν ότι υπάρχουν στη διάθεση κάθε ενδιαφερομένου ποικίλες τεχνικές μελέτες ασφαλείας πολύ υψηλού επιπέδου, που έχουν γίνει σε διάφορα ευρωπαϊκά λιμάνια από τεχνοκράτες με τεράστια εμπειρία και γνώση στα θέματα αυτά.

Πρόχειρα και ασυντόνιστα

Το ζήτημα έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον, καταρχήν διότι αποδεικνύει τη δύναμη του κανονιστικού πλαισίου στη διαμόρφωση των επιχειρηματικών συσχετισμών. Επιπροσθέτως δείχνει πόσο πρόχειρα, άναρχα και ασυντόνιστα εξακολουθούν να λειτουργούν τα πράγματα στην Ελλάδα της κρίσης και της ύφεσης. Οπως επισημαίνουν σε υπομνήματά τους προς όλες τις αρμόδιες αρχές οι Πανελλήνιες Ενώσεις Πλοιοκτητών & Εφοπλιστών Ρυμουλκών και Ναυαγοσωστικών Πλοίων, στην υπόθεση έχουν -ή δεν έχουν- συμβεί τα ακόλουθα:
Πρώτον, δεν προηγήθηκε κανένας διάλογος. Κάποια στιγμή στα τέλη του περασμένου Νοεμβρίου οι εταιρίες ρυμουλκών ενημερώθηκαν για την απόφαση των ΕΛΠΕ χωρίς να έχει συμβεί κάτι έκτακτο ή εξαιρετικό, που να δικαιολογεί την αιφνιδιαστική αυτή απόφαση.
Δεύτερον, στη σχετική ενημέρωση των ΕΛΠΕ υπήρχε ένα περιθώριο 18 ημερών για να… συμμορφωθούν οι εταιρίες με τα καινούργια τεχνικά χαρακτηριστικά. Το διάστημα είναι εξ αντικειμένου μικρό, ακόμη και για την παραμικρή αλλαγή. Πόσο μάλλον για την προμήθεια νέων ρυμουλκών, που απαιτούν τη διάθεση σημαντικών κεφαλαίων για την απόκτησή τους. Ενα καινούριο ρυμουλκό των προδιαγραφών που θέτουν τα ΕΛΠΕ κοστίζει περί τα επτά εκατομμύρια ευρώ!
Τρίτον, η συγκεκριμένη «Οδηγία» αφορά μόνο τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη και όχι τις αντίστοιχες δραστηριότητες στη Νότια Ελλάδα, όπου οι κινήσεις των πλοίων είναι πολύ περισσότερες. Βέβαια, σχετική αναστάτωση έχει δημιουργηθεί και στον Πειραιά, αφού οι πλοιοκτήτες φοβούνται επέκταση του φαινομένου, γι' αυτό κι εκείνοι αντιδρούν.
Τέταρτον, επειδή η ναύλωση των ρυμουλκών είναι υποχρέωση των ναυτιλιακών εταιριών, οι οποίες διαχειρίζονται τα τάνκερ, υπάρχουν σε ισχύ συμβόλαια με εταιρίες ρυμουλκών στη Θεσσαλονίκη. Τα συμβόλαια αυτά λήγουν σε ορισμένες περιπτώσεις μέχρι και στα τέλη του 2014 και, όπως είναι λογικό, εμπεριέχουν ρήτρες σε περίπτωση που δεν ικανοποιηθούν οι όροι τους. Αν, δηλαδή, τα ΕΛΠΕ επιμείνουν, τότε κάποιες εταιρίες είναι δυνατό να οδηγηθούν ξαφνικά και από το... πουθενά στην καταστροφή, αφού –ασχέτως αν δε φταίνε- θα φανούν ασυνεπείς προς τους πελάτες τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε αυτήν τη φάση το θέμα αφορά τρεις εταιρίες, οι οποίες διαθέτουν 12 ρυμουλκά, με συνολικό τζίρο στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης περί τα 11 εκατ. ευρώ. Από αυτά τα σκάφη μόνο τα τέσσερα είναι «νέου» τύπου και από αυτά μόνο το ένα εδρεύει μόνιμα στη Θεσσαλονίκη, ενώ τα υπόλοιπα τρία ήρθαν προσωρινά από τον Πειραιά εν όψει της κατάστασης. Στο μεταξύ, οι δύο θιγόμενες εταιρίες απευθύνθηκαν στο Λιμεναρχείο Θεσσαλονίκης, αλλά εισέπραξαν μια μάλλον διπλωματική απάντηση, αφού ο κεντρικός λιμενάρχης τις παρέπεμψε εκ νέου στο υπουργείο. Από εκεί και πέρα έχουν δρομολογήσει άλλες νομικού τύπου αντιδράσεις, όπως είναι η προσφυγή στη Δικαιοσύνη, αλλά και η καταγγελία στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, καθώς τα ΕΛΠΕ στη συγκεκριμένη δραστηριότητα κατέχουν δεσπόζουσα θέση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα εκτιμάται ότι το 75% - 80% του συνολικού τζίρου που προκύπτει από τις συνολικές κινήσεις των ρυμουλκών που γίνονται στη Θεσσαλονίκη αφορά τα δεξαμενόπλοια.

Δύο αγωγοί

Πηγές της αγοράς, με καλή γνώση γύρω από τις δραστηριότητες που αναπτύσσονται πέριξ των ΕΛΠΕ, εκτίμησαν στον «ΑτΚ» ότι το συγκεκριμένο θέμα μόνο τυχαία δεν αναδύθηκε στην επικαιρότητα. Εξηγούν, μάλιστα, ως απόλυτα λογικό το ότι η υπόθεση ανακινήθηκε στη Θεσσαλονίκη, όπου υπάρχουν δύο υποθαλάσσιοι αγωγοί του διυλιστηρίου, ένας για το αργό πετρέλαιο και ένας για τα προϊόντα πετρελαίου. Μέχρι σήμερα οι δύο αγωγοί λειτουργούν ξεχωριστά, αφού για λόγους ασφαλείας, όπως ειδικά ορίζει ο ισχύων νόμος του Κράτους Ειδικός Κανονισμός αρ. 59, απαγορεύεται η ταυτόχρονη ενεργοποίησή τους. Η αύξηση, λοιπόν, των μέτρων ασφαλείας κατά τα λεγόμενα των ΕΛΠΕ –άσχετα αν είναι ουσιαστική ή απλώς φαινομενική- εξυπηρετεί απολύτως ένα σχεδιασμό που θα οδηγήσει κάποια στιγμή στην άρση της απαγόρευσης της ταυτόχρονης λειτουργίας των δύο αγωγών, κάτι που ασφαλώς θα οδηγήσει σε εντατικοποίηση των εργασιών και αύξηση της αποδοτικότητας του διυλιστηρίου, ό,τι κι αν σημαίνει κάτι τέτοιο στο πεδίο της ασφάλειας του λιμένα Θεσσαλονίκης και του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Κάποιοι, μάλιστα, ισχυρίζονται ότι αν επιτραπεί η ταυτόχρονη λειτουργία και των δύο αγωγών, τότε η μονάδα της Θεσσαλονίκης των ΕΛΠΕ θα καταστεί ελκυστικότερη για κάποιον υποψήφιο αγοραστή, σε περίπτωση που ο όμιλος Λάτση, ο οποίος ελέγχει ουσιαστικά τα ΕΛΠΕ, αποφασίσει να πουλήσει.

Πέμπτη, 7 Φεβρουαρίου 2013

Le Monde: Οι Ελληνες εφοπλιστές δεν παραιτούνται από τα προνόμιά τους


Επικριτική κατά των Ελλήνων εφοπλιστών εμφανίζεται η γαλλική εφημερίδα σε κείμενό της, επικαλούμενη δηλώσεις του προέδρου της Ενωσης Εφοπλιστών, ο οποίος υποστηρίζει ότι τα φορολογικά προνόμια που έχει ο κλάδος συμβάλλουν στην ανταγωνιστικότητα του τομέα, ενώ δεν δέχεται την κριτική που ασκείται από διεθνή μίντια.

Η εφημερίδα αναφέρει ότι, ο πρόεδρος της Ενωσης Ελληνων Εφοπλιστών, Θοδωρής Βενιάμης, μιλώντας στην Ετήσια Γενική Συνέλευση της Ενωσης, χαρακτήρισε υποκριτικά τα σχόλια του ευρωπαϊκού Τύπου και τόνισε ότι οι φοροελαφρύνσεις που απολαμβάνει το εφοπλιστικό κεφάλαιο ευνοούν την ανταγωνιστικότητα του κλάδου.

«Θα ήθελα επίσης να αναφερθώ στην έντονη κριτική που ασκείται από μερίδα του ευρωπαϊκού τύπου κατά της ελληνικής εφοπλιστικής κοινότητας με κατηγορίες για ανεπαρκή φορολόγηση των κερδών της και μη συνεισφορά της στην επίλυση του αδιεξόδου της ελληνικής οικονομίας. Πρόκειται για υποκριτικά σχόλια, δεδομένου ότι ανάλογα φορολογικά καθεστώτα εφαρμόζουν οι περισσότερες ευρωπαϊκές και μη χώρες, όχι μόνο για την εθνική τους ναυτιλία, αλλά και για την προσέλκυση ξένων εφοπλιστικών επενδύσεων. Μήπως επιθυμούν να στερήσουν από την Ελλάδα την πρωτοκαθεδρία στη διεθνή ναυτιλιακή κατάταξη;» ήταν τα λόγια του κ. Βενιάμη κατά την ομιλία του.

Πρόσθεσε, ακόμη, ότι οι εφοπλιστές έχουν ήδη ανακοινώσει στον πρωθυπουργό την προθυμία τους να συμβάλλουν, εθελοντικά, περαιτέρω στην προσπάθεια που καταβάλλει η κυβέρνηση για αύξηση των εσόδων

Η Le Monde σχολιάζει με τρόπο επικριτικό κι τις απόψεις του κ. Βενιάμη αναφορικά με τα προνόμια των εφοπλιστών ο οποίος σημειώνει πως οι εφοπλιστές έχουν εξηγήσει στην κυβέρνηση ότι το συγκεκριμένο καθεστώς που επικρατεί στον τομέα πριν καν μπει η χώρα στην ΕΕ το έχουν ακολουθήσει και άλλες χώρες εντός και εκτός της Ευρώπης, ενώ ο Θόδωρος Βενιάμης υπενθυμίζει στους πολιτικούς ότι «Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι χωρίς μια πολιτική ευνοϊκή για τον κλάδο, ενδέχεται ο τελευταίος να σταματήσει να υπάρχει».

Δευτέρα, 4 Φεβρουαρίου 2013

"Ναυάγιο" στις διαπραγματεύσεις, απεργία στα λιμάνια

Παρά την αισιοδοξία, οι διαπραγματεύσεις της ΠΝΟ με τον υπουργό Ναυτιλίας Κ. Μουσουρούλη δεν οδήγησαν σε λύση της απεργίας.

Ο κ. Μουσουρούλης συναντήθηκε με εκπροσώπους των ναυτεργατών, ωστόσο καμία από τις δύο πλευρές δεν έκανε πίσω.

Αυτό σημαίνει ότι η απεργία θα συνεχιστεί μέχρι τα ξημερώματα της Τετάρτης και οι ναυτεργάτες θα συνεδριάσουν για να καθορίσουν τη στάση τους.

Οι απεργιακές κινητοποιήσεις της ΠΝΟ συνεχίζονται για πέμπτη συνεχή ημέρα.

Λίγο μετά από τις 6 τα ξημερώματα κατέπλευσε στον Πειραιά το επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο «Φαιστός Palace», το οποίο μετέφερε νταλίκες φορτωμένες με ευπαθή αγροτικά προϊόντα από την Κρήτη.

Ήδη πάντως, άρχισαν να εκδηλώνονται και οι πρώτες αντιδράσεις από την πλευρά φορέων που θίγονται από την απεργία: ο Σύνδεσμος Εμπόρων Κεντρικής Λαχαναγοράς Αθηνών επισημαίνει σε ανακοίνωσή του ότι ήδη "έχει αρχίσει να παρουσιάζει ελλείψεις η αγορά".
Ανακοίνωση της ΔΗΜΑΡ  για την απεργία ΠΝΟ

O διάλογος Υπουργείου Ναυτιλίας – ΠΝΟ, μπορεί και πρέπει να καταλήξει σε αντιμετώπιση των προβλημάτων των ναυτικών και σε λύση της απεργίας. Είναι αδιανόητο εργοδότες να οφείλουν δεδουλευμένα έξι μηνών. Το ελληνικό δημόσιο οφείλει να εξοφλήσει τις οφειλές του για τις άγονες γραμμές και, αμέσως, να πληρωθούν οι ναυτικοί. Τα προβλήματα της ακτοπλοΐας δε λύνονται όσο αφήνονται «κάτω από το χαλί»

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...