Τετάρτη, 22 Ιανουαρίου 2014

«Πανευρωπαϊκή πρωτοτυπία ο τρόπος πώλησης του ΟΛΠ»

Οσο πλησιάζουμε στην τελική ευθεία τόσο θα κλιμακώνεται η αντιπαράθεση. Μπορεί το «μπαλάκι» για τη μέθοδο πώλησης των ΟΛΠ και ΟΛΘ να έχει «πέσει» στη Βουλή, ωστόσο τα «αντιμαχόμενα στρατόπεδα» κλιμακώνουν τη ρητορική τους.


Ετσι, στην τελευταία συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης διατύπωσε, με κατηγορηματικό τρόπο, ότι η πώληση του λιμένα Πειραιά θα επιτευχθεί με τη μέθοδο πώλησης πλειοψηφίας των μετοχών.

«Η υποκατάσταση του κρατικού μονοπωλίου από ιδιωτικό δεν αποτελεί ευρωπαϊκά αποδεκτή λύση», απάντησε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ Γιώργος Ανωμερίτης, σε ημερίδα που διεξήγαγε ο ΟΛΠ, με θέμα «το θεσμικό πλαίσιο των Ευρωπαϊκών Λιμένων, ζητήματα λιμενικής πολιτικής και ενωσιακού δικαίου», διατρανώνοντας την αντίθεσή του.

Αν και η τοποθέτηση του κ. Ανωμερίτη ήταν η αναμενόμενη, έκπληξη προκάλεσε η παρέμβαση-απορία του Δημήτρη Θεολογίτη, στελέχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. «Ο τρόπος που προωθείται η πώληση του ΟΛΠ δεν έχει ξαναγίνει στην Ε.Ε., είναι πρωτιά στην Ευρώπη», ανέφερε ο κ. Θεολογίτης, εκφράζοντας σωρεία ερωτημάτων, αν και ξεκαθάρισε ότι η μέθοδος που θα προτιμηθεί αποτελεί «ελληνική υπόθεση». Το εν λόγω στέλεχος δεν είναι κάποιο τυχαίο, αφού διατελεί επικεφαλής του τμήματος Λιμενικής Πολιτικής και Ασφάλειας της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών της Ε.Ε.

Το ΤΑΙΠΕΔ και το υπουργείο Ναυτιλίας προωθούν τη μέθοδο πώλησης πλειοψηφίας των μετοχών, με το υπουργείο Ναυτιλίας να διαδραματίζει ρόλο επόπτη της σύμβασης. Στο σημείο αυτό δημιουργούνται εύλογα ερωτήματα, όπως:

* Είναι δυνατόν να πωληθεί ή «παραχωρηθεί» αιγιαλός;

* Αν, π.χ., πλειοδοτήσει η Cosco, τι θα απογίνει η ακτοπλοΐα ή η κρουαζιέρα (η Cosco δεν διαχειρίζεται επιβάτες, αλλά εμπορεύματα); Θα αυξηθούν τα τιμολόγια;

* Μπορεί το υπουργείο Ναυτιλίας να ελέγξει τη σύμβαση πώλησης; Γιατί δεν έχει δημιουργηθεί και στελεχωθεί η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων;

* Σε όλα τα προηγμένα λιμάνια, το Δημόσιο διατηρεί ποσοστό. Για παράδειγμα, το λιμάνι του Ρότερνταμ ανήκει στο ολλανδικό κράτος και στο δήμο, όπως κάτι αντίστοιχο συμβαίνει στο Αμβούργο. Στην Ελλάδα προωθείται η πώληση μετοχών σε ιδιώτη, με το Δημόσιο (στην καλύτερη περίπτωση) να διατηρεί ένα μικρό ποσοστό για δικαίωμα βέτο.

Επαφές στην Ε.Ε.

Παράλληλα με την πώληση του ΟΛΠ, διεξάγεται η προσπάθεια επικύρωσης του φιλικού διακανονισμού μεταξύ ΟΛΠ-Cosco για την επέκταση των Κινέζων στον προβλήτα ΙΙΙ. Γι' αυτό το λόγο, όπως και για την παρουσίαση των προτεραιοτήτων της ελληνικής προεδρίας, μετέβη στις Βρυξέλλες ο υπουργός Ναυτιλίας.

Ο Ελληνας υπουργός συναντήθηκε με τον Ευρωπαίο επίτροπο για τις Οικονομικές και Νομισματικές Υποθέσεις, Χοακίν Αλμούνια. Ο κ. Βαρβιτσιώτης επεσήμανε στον επίτροπο ότι πρέπει να εγκριθεί το θέμα του φιλικού διακανονισμού, ώστε να οδηγηθεί σε διαιτησία, στέλνοντας παράλληλα μήνυμα επενδύσεων στην Ελλάδα.

Από την πλευρά του, ο Χ. Αλμούνια ανέφερε ότι περιμένει απάντηση από την Επιτροπή Εσωτερικής Αγοράς για τη νομιμότητα του συμφωνητικού και τη διερεύνηση τυχόν κρατικών ενισχύσεων.

Ο φιλικός διακανονισμός προβλέπει επενδύσεις της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά ύψους 230 εκατ. ευρώ, με αντάλλαγμα την αναστολή του εγγυημένου ανταλλάγματος, που καταβάλλει κάθε χρόνο η κινεζική εταιρεία.

Φ. ΦΩΤΕΙΝΟΣ/ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...